maandag 2 november 2009

Gedichtje voor Ans (3)

Vandaag is het 2 november en veel mensen vieren Allerzielen, een dag waarop zij hun dierbaren herdenken.


jij staat nu ook tussen de foto's
van overleden kees en overleden pa en ma
een beetje achteraf, tussen wat potjes en wat and're prullen.
niet al te duidelijk aanwezig, niet al te veel in beeld.

je zou niet anders willen, weet ik,
het is je eigenlijk al veel teveel.
wij waren geen van beiden mensen voor een grafsteen
of aardewerken urn, genesteld in een muur.

Eén keer per week, wanneer ik alles afstof
dan praat ik even nog met kees
-wat jammer nou toch joh, dat je zo vroeg moest weggaan-
en ook met pa en ma, verenigd op één foto, voor altijd bij elkaar.

jouw foto heb ik eigenlijk niet nodig
ik zie je altijd voor me, en met je praten doe ik elke dag.
ik hoef geen plek waar ik je bloemen kan bezorgen
ik draag je immers altijd bij me, geborgen in mijn hart.