vrijdag 13 november 2009

Een zoete verleider (2)

'De naam van het belegsel, Bebogeen, is ontstaan door het samenvoegen en omkeren van delen van -Geen boter beschikbaar-' schreef ik ik mijn column in de PHCC-Nieuwsbrief. Ik vond het zelf wel al wat gezocht, maar ik las het in diverse bronnen, waaronder de Wikipedia encyclopedie, dus ik nam het maar aan en nam het maar over. Het spul werd immers kort na de oorlog op de markt gebracht en toen was er inderdaad geen of weinig boter beschikbaar.

Inmiddels, een jaartje later, heeft een nieuwe zoektocht op het internet mij andere verklaringen opgeleverd. Ook de Wikipedia heeft zich aangepast. 'Er bestaan twee verklaringen voor de naam. Bebogeen zou ontstaan zijn door de samenvoeging en omkering van 'Geen boter beschikbaar'. Benno Benninga, de zoon van de laatste particuliere eigenaar, vertelde echter in 2009 aan een verslaggever van de Telegraaf dat de naam 'Beter dan boter' betekent en een samenvoeging is van de namen van de zoon en neef van de oorspronkelijke producent Benninga: Benno en Bob.' vermeldt ze nu.

Moeten we dit nu voor zoete koek, of beter zoet beleg, aannemen? Zou het niet kunnen dat de toen 84-jarige informant het wel leuk vond zijn naam verbonden te zien met dat zoete spul? En waar komt dan dat 'geen' vandaan? En hoe betrouwbaar is de Telegraaf?

Wat kunnen we hieruit leren? Geloof nooit blindelings wat je leest. Schrijvers schrijven gewoon allemaal alles van elkaar over en als dat maar vaak genoeg gebeurt wordt iets al snel een Waarheid. Ik lees nu ook op een site dat je Bebogeen kunt mengen met Seven Up en nootmuskaat en dan een roze drankje krijgt dat dezelfde uitwerking heeft als mescaline, volgens deskundigen een van de beste tripmiddelen. O jee...... waarschijnlijk ben ik, door het klakkeloos overnemen van deze informatie nu ook al weer bezig het volgende 'broodje aap' te creëren.