maandag 9 november 2009

Downloaden (2)

Nog even over dat downloaden. Natuurlijk had ik het in mijn pleidooi voor het illegaal downloaden niet over de mensen die een film van het internet halen en deze op een aantal dvd's branden om ze in grote getale voor grof geld te verkopen. Dat is diefstal. Pure diefstal. Maar er zijn omstandigheden die het downloaden rechtvaardigen.

Ik heb al weer jaren geleden de Sneeuwwitje-film van het Internet gedownload. Er is namelijk al eens eerder een dvd van uitgebracht, maar deze was al heel snel uitverkocht en werd een collecters item waarvoor op Marktplaats erg veel geld moest worden betaald. Nu de nieuwe versie uit is, heb ik hem direct gekocht, ook al heb ik de gedownloade versie nog liggen.

Het is immers veel fijner om een paar vrolijk bedrukte schijfjes, verplakt in een luxe doosje, met nog een paar begeleidende boekjes erbij meeverpakt, in je handen te houden als een kale zelfgebrande cd?! Met als meerwaarde nog de geur van nieuwigheid en het plezier van jezelf een cadeautje te hebben gegeven. En met enige vertraging zijn al die mensen die aan de film gewerkt hebben nu dus toch nog aan het geld gekomen waar ze recht op hebben.