maandag 4 januari 2010

Toen was geluk..... (6)

Mijn herinneringen aan de jaren vijftig. De tijd dat geluk heel gewoon was.....

Stereo-uitzendingen.
De eerste stereo radio-uitzendingen vonden niet plaats zoals nu, via één zender op de FM, die had je nog niet, maar waren alleen op de middengolf te beluisteren. We hadden nog maar twee zenders toen, Hilversum 1 en Hilversum 2. Het ene stereokanaal werd op de ene Hilversum, het andere op de andere uitgezonden. Wanneer je de muziek in stereo wilde horen had je dus twee radio’s nodig. De meeste huishoudens hadden er maar één, dus moest je samenwerken met de buren. De twee radio's moesten natuurlijk wel zoveel mogelijk met elkaar overeenkomen, wat geluidskwaliteit betreft, en liefst van hetzelfde type zijn.

Eén van de eerste stereo-uitzendingen, misschien wel de allereerste, was die van de Matheus Passion, rond de Paasdagen. Op een keer leende ik met een stel vrienden en vriendinnen een tweetal grote luidsprekerboxen van de jeugdvereniging waar we lid van waren. We plaatsten ze aan weerszijden van het grote tweepersoonsbed van mijn ouders, trokken de kabels door naar mijn slaapkamer, waar we ze aansloten op het kastje van de draadomroep. Daarvoor moest het kastje worden geopend zodat we de draden rechtstreeks konden verbinden met de contacten. Het werkte prima, alleen de draaischakelaar voor hard en zacht was op die manier buiten werking, zodat we alles maar op één geluidsvolume konden beluisteren: knoerthard. Gelegen op het bed van mijn ouders hebben we geluisterd naar Bach’s Passion. De bassen van het 'Kommt ihr Töchter, helft mir klagen' drongen door tot in je maag. Ik geloof niet dat we de Mattheus helemaal uitgeluisterd hebben, maar het was wel een onvergetelijke ervaring.