dinsdag 5 januari 2010

Spam.

Wanneer je op het internet een beetje aan de weg timmert, en dat doe ik nogal met mijn toverlantaarnsite, handel op marktplaats.nl, weblog en nog wat zaken, valt vroeg of laat je e-mailadres in handen van het spamtuig. 'Tuig' bedoel ik hier niet als in 'vliegtuig' maar als 'tuig' in 'tuig van de richel', want dat is het. Spammers verpesten voor een groot deel het plezier dat je met internet kunt beleven en richten veel schade aan. Wanneer je een beetje pech hebt, en dat had ik, komt je adres terecht op een cdrom, die door het tuig onderling verhandeld wordt. Zonder maatregelen ontvang ik dan ook nu minstens honderd spamberichten per dag!

Ik heb natuurlijk wèl alle maatregelen genomen om de ontvangst van spam te voorkomen. Strakker kan ik de filters niet aantrekken, want dan loop ik de kans ook mijn 'goede' mailtjes niet meer te ontvangen. Er slippen dus dagelijks gemiddeld nog wel een stuk of acht spamberichten doorheen.

Ik kan mij nooit voorstellen dat een beetje zinnig mens ingaat op al die rare aanbiedingen met penisverlengende middelen, paarse pilletjes, goedkope rolexen, hypotheken, medicijnen en noem maar op, maar kennelijk gebeurt dat. Een beetje spammer verstuurt dagelijks miljoenen spamberichten en als er maar een klein percentage ontvangers reageert dan kan hij daar al heel goed van leven.

Het rare was nu dat rond de kerst- en oudennieuwdagen de ontvangst van spam minimaal was. Er gingen dagen voorbij zonder ook maar één spambericht. Soms een enkele, dan weer niets. Hoe komt dat nou toch, vroeg ik mij af. Is het spamtuig massaal op vakantie om het 'verdiende' kapitaal op te maken aan het eind van het jaar? Hebben zij toch nog een beetje gevoel en willen ze de mensen met die feestelijke dagen niet lastig vallen? Zitten zij ook met hun gezin gezellig rond de kerstboom en eten zij oliebollen met oudjaar? Hoe dan ook, mijn postbus bleef soms akelig leeg. Zo leeg dat ik mij niet prettig begon te voelen en mij af ging vragen of alles nog wel goed werkte. Er gebeurde iets dat ik mij nooit had kunnen voorstellen: ik begon uit te kijken naar die spamberichten, hoopte dat er weer eens ééntje in mijn box zou zitten.

Ik kan gerust zijn. Het spamtuig is er weer. Alles werkt dus als normaal. Normaal is tegenwoordig bijvoorbeeld een oudejaarsavond met rellen, vernielingen, opstootjes, autobranden, verhinderen dat politie, brandweer en ambulancepersoneel hun werk kunnen doen, molesteren van voorbijgangers, vuurwerk in brievenbussen en het uitvechten van oorlogen tussen etnische groeperingen. Er zijn dingen waar wij kennelijk maar mee moeten leren leven. Spam is daar één van.