zaterdag 30 januari 2010

Waar of niet waar? (1)


Vanmorgen ontving ik een mailtje van iemand die onaangenaam verrast was toen hij zag dat de buitenwereld alweer bedekt bleek te zijn met een dikke laag sneeuw. Net als ik vond hij het eigenlijk wel genoeg, zo langzamerhand. In plaats van daarover te kniezen, koos hij er echter voor van de nood een deugd te maken. Hij had vroeger van zijn oma gehoord dat je vuilgeworden tapijten omgekeerd in de verse sneeuw kunt leggen en dat dan, na een paar uur of zo, het tapijt weer als nieuw, en de sneeuw eronder vervuild zou zijn. Hij vroeg of ik daarvan wist en of het echt waar was.

Nu was ik natuurlijk bijzonder vereerd dat ik daarnaar gevraagd werd, zelf schat ik mijzelf niet zo hoog in als huishoudkundige, maar ik had geen antwoord klaar. Vaag herinnerde ik me ook wel zoiets, maar over de resultaten was mij niets bekend. Het boek 'Oma weet het beter' schreef er niets over. Het zoeken op internet leverde mij echter een groot aantal treffers op en verreweg de meeste waren positief. Enkelen wat minder.

Persoonlijk sluit ik mij aan bij de minderheid, zoals bij degene die schreef: '... dat is traditiegetrouw weer het moment waarop vele mensen hun tapijt omgekeerd in de sneeuw leggen en om zeep helpen. Het idee dat uw tapijt hierdoor schoon zou worden, behoort tot één van de vele Klazien-uut-Zalk wijsheden. Natuurlijk kristalliseert de toplaag van uw tapijt en lijken de kleuren op te frissen. En de sneeuw ziet veel minder wit dan vooraf! In werkelijkheid komt het vuil echt niet zo maar uit de polen naar beneden gedwarreld en trekt het vocht uit de sneeuw tussen het vuil waardoor het gaat “koeken”. Als u dan vervolgens het tapijt te snel terug legt en er bijvoorbeeld een tafel op zet, kan het vocht onder de tafelpoten niet weg. Hierdoor ontstaat rotte plekken in het tapijt en zullen er op den duur gaten ontstaan. Conclusie: Wilt u snel van uw tapijt af, leg het dan vooral in de sneeuw ....'

Dit verhaal klinkt heel aannemelijk: het is dus niet zo dat je tapijt grondig gereinigd wordt, het lijkt alleen maar zo. Maar degene die het beweerde was wel werkzaam bij een bedrijf dat zich bezig houdt met..... tapijtreiniging! Dat doet mij dan weer twijfelen. Waar of niet waar? Wie het weet mag het zeggen!

(c) foto: Charles Barten.