vrijdag 15 januari 2010

Sterretjes.

Doordat ik de afgelopen dagen vanwege een hevige verkoudheid de deur niet uit kon en van pure ellende veel tijd horizontaal moest doorbrengen, kon ik veel televisie kijken. Dat doe ik anders heel weinig, gewoon geen tijd er voor, maar wanneer je ziek bent, ben je blij met alles wat afleidt.

Ik zag deze dagen dus ook heel wat reclameblokken aan mij voorbijgaan en ontdekte al snel dat in vrijwel alle, misschien zelfs wel echt in alle blokken, een man optrad die mij er op wees dat sterretjes in de voorruit van je auto heel vervelend zijn.


Nou zal dat mij een zorg zijn, want ik heb geen auto, laat staan één met sterretjes in de voorruit, maar daar gaat het nu niet om. Ik zat, of eigenlijk lag, me steeds meer af te vragen wat al die reclame wel zou moeten kosten en of die man die die sterretjes repareerde dat geïnvesteerde geld er ook ooit uit zou kunnen krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld reclame maakt voor één of andere pc-tractor, dan hoef je er maar één of twee te verkopen om de kosten er al weer uit te hebben, maar hoeveel sterretjes moet je wel niet repareren om ook maar een klein beetje uit de kosten te komen?! Veel kan hij nooit overhouden aan zo'n reparatie, want iedere keer wanneer een klant zijn portemonnee trekt maakt hij een een afwijzend gebaar. Zo van: 'Ach joh, ben je gek. Als jij mij een keer kunt helpen dan doe je dat toch ook?'

Ik weet niet precies wat zo'n reclame kost. Allerlei factoren, als het moment van uitzending, de programma's er omheen en zo, spelen een rol, maar enig onderzoek leerde mij dat het redelijk is de prijs van één keer uitzenden op zo'n € 15.000 in te schatten. Gemiddeld. Reken dat eens uit over de hele dag en over meerdere zenders, want ik ontdekte al snel dat de reclame ook op meerdere netten, soms zelfs tegelijkertijd, vrijwel synchroon, werd uitgezonden. Nou zal die man handig genoeg zijn geweest om een aardige korting te bedingen, maar dan nog! Waarschijnlijk moet hij nu heel vroeg opstaan en kan hij er pas heel laat weer induiken omdat hij de hele dag aan het sterretjes repareren is om die veelcijferige nota van de STER te kunnen betalen. Hoewel......., hoeveel mensen zouden er nu vandaag bijvoorbeeld rondrijden met een sterretje in hun voorruit? De meeste mensen komen toch 's avonds, aan het eind van de rit, gewoon thuis zònder sterretje?! Misschien moet die man nog wel zijn zoontje inschakelen, die, aan de kant van de weg met zijn katapult continue steentjes schiet tegen de voorruiten van nietsvermoedende passanten, om nog een beetje aan klanten te komen.

Nou ja, al met al een interessant onderwerp om je mee bezig te houden wanneer je met een suffig, duf, half verdoofd, dichtgeslibt verkoudsheidhoofd lijdzaam op de bank ligt te wachten tot het allemaal weer voorbij zal zijn.