dinsdag 1 december 2009

Geachte heer/mevrouw,

Ik ben op het gebied van het tutoyeren erg gemakkelijk. In een persoonlijke situatie vind ik het al snel onprettig met 'u' aangesproken te worden en ik ben er dan ook meestal heel snel bij om voor te stellen: zeg maar 'jij'. Er is echter één situatie waarin ik er prijs op stel met enig respect benaderd te worden en dat is in een verkoper-klant verhouding. Juist daar gaat het heel vaak mis.

Het is geloof ik allemaal ooit begonnen met Ikea en Veronica en daarna nam het een snelle vlucht. Klanten werden door bedrijven en andere instellingen in advertenties en folders steeds meer schaamteloos met 'je' en 'jij' aangesproken. Wanneer ik de advertenties in een willekeurig tijdschrift turf, dan word ik in ca 70% van de advertenties aangesproken met 'je'. Ook in de winkels wordt je meestal benaderd of je nog met de verkoper in de klas hebt gezeten. Voor iemand die opgegroeid is met het idee dat de klant Koning was, geen prettige ervaring.

Ik kreeg zojuist een brief van BonBonBloc. De aanhef is zoals zij hoort: 'Geachte heer/mevrouw', maar dan gaat het al na twee woorden de verkeerde kant op: 'Onlangs heb je....' In de brief, die uit slechts zes regels bestaat, wordt vervolgens tien keer 'je' of 'jou' gebruikt daar waar het 'u' zou moeten zijn. 'Hallo,' denk ik dan, 'laat dan ook dat 'geachte heer' maar weg en begin uw brief maar gewoon met iets als 'Hé maatje.....'