Er is al jarenlang een strijd gaande tussen de kindervriend Sint Nicolaas en zijn verre neef de Kerstman. Even leek het er op dat de Sint het zou gaan verliezen. Pedagogen vreesden dat kinderen, nadat zij ontdekt hadden dat de goedheiligman een verzinsel was, niet meer zouden weten wat ze nu wel en niet moesten geloven. Anti-racisten vonden dat de Zwarte Pieten niet meer konden vanwege hun huidskleur, maatschappelijk werkers haalden de roe uit de uitrusting van Pieterbaas omdat die deed denken aan mishandeling en op last van de psychologen verdween ook de reis naar Spanje voor stoute kindertjes uit het pakket omdat de kinderzieltjes daarvan trauma's en complexjes zouden kunnen oplopen. Die reis gaat nu naar brave huisvaders- en moeders, want de tijd dat er alleen kleine pakjes en surprises cadeau werden gegeven met Sinterklaas ligt ook achter ons. Maar hoe dan ook, de Sint heeft het allemaal overleefd!
De pafferige, te pas en te onpas 'Ho ho ho' om zich heen roepende creatie van Coca-Cola, Santa Claus, wint wel terrein. Vroeger wachtte hij nog netjes tot Sinterklaas was vertrokken. Op 6 december werden alle etalages en inrichting van winkels razendsnel veranderd. Chocoladeletters werden vervangen door kerstkransen, de pepernoten door pieken en ballen. Nu liggen de etalages begin oktober al vol met kerstspullen. Ieder spoedt zich al ver voor Sinterklaas naar de tuincentra om de voorraad kerstprullaria te verversen en aan te vullen.
Tot vreugde en tevredenheid van de commercie vieren steeds meer mensen nu beide feesten, allebei compleet met steeds groter en duurder wordende cadeaus. Sint of Santa, de echte winnaar is toch de lachende derde, de middenstand, want net als Moederdag, Valentijn, Pasen en noem maar op.... het zijn toch vooral feesten geworden voor de middenstand. En dat is toch wel een beetje jammer.