zondag 27 december 2009

Zomaar opeens was hij stuk.

Een paar dagen geleden, net voor de Kerst, heeft onze (mijn) magnetron het begeven. Hij had daarvoor een beetje ongelukkig moment uitgekozen, maar daarover wil ik niet klagen, want hij heeft uiteindelijk maar liefst bijna twintig jaren lang zijn dienst onafgebroken en tot volle tevredenheid van iedereen gedaan.

In 1990 kochten wij hem bij de Megapool. Combimagnetrons waren toen nog maar pas op de markt en derhalve erg duur. We betaalden maar liefst 1000 gulden voor het apparaat, toen een fors bedrag, te vergelijken met zo'n 1000 euro nu, maar er was een actie dat je na tien jaar het volledige bedrag terug zou krijgen en dat trok ons over de streep. Tien jaar later, in 2000, konden wij dus onze 1000 gulden weer in ontvangst nemen. Megapool had er op gerekend dat tegen die tijd de meeste deelnemers die actie wel vergeten zouden zijn, maar dat viel tegen. Een paar bedrijven die een soortgelijke actie hadden gehouden, overleefden het niet en ook Megapool kreeg een forse financiële aderlating te verwerken.

Onze tron bleef ook daarna gewoon zijn werk doen. Ans hoopte wel eens dat hij kapot zou gaan, zodat ze weer eens wat nieuws kon kopen, maar ja.... zolang hij het nog goed doet....

Maar nu was het dan zover. Zomaar van de ene dag op de andere was het voorbij. Er moest een nieuwe komen. En snel, want ik wilde met de kerst wel even een banketstaaf kunnen opwarmen. De vraag van de verkoper wat voor soort magnetron ik in gedachten had, kon ik beantwoorden met: 'Ik wil er een diepgevroren pizza in kunnen doen en die er lekker warm en knapperig weer uit kunnen halen.' 'Dan moet u er één met een crisp-functie hebben.' was zijn advies en hij wees er één aan die dat had. De koop was snel gesloten. Mijn nieuwe tron ziet er moderner en mooier uit en heeft (nog) meer functies, maar of hij ook de twintig jaar gaat halen????????