woensdag 30 december 2009

O, die N.S.!

De gedachtegangen van de Nederlandse Spoorwegen zijn niet altijd gemakkelijk te volgen. Een paar weken geleden begon er opeens sneeuw te vallen in Nederland en dat is iets waar onze spoorwegen ogenblikkelijk volledig door van streek raken, net als van vallende herfstbladeren en van alles wat maar even buiten het normale valt. En dat is nogal wat.

Er waren toen talloze reizigers die geen reiziger konden zijn, omdat de N.S. de treinen niet liet rijden. Zij brachten vele uren door op een stervenskoud station en moesten uiteindelijk vaak ook nog huiswaarts keren wanneer bleek dat hun trein echt niet meer zou komen. Nu is het normaal gesproken zo, dat wanneer mensen ergens schade oplopen, de gedupeerden hun schade vergoed krijgen. Bij de N.S. werkt dat niet zo. Zij laat gewoon de gedupeerden nu ook nog eens figuurlijk in de kou staan en maakt het goed aan andere passagiers die helemaal geen last hebben gehad van bovengenoemde ns-troubles.

Ik had daar mazzel bij want ik ging vandaag toevallig naar de verjaardag van mijn schoonzus en mocht nu met 40% korting reizen. Leuk, maar ik had het niet verdiend, want die koude dagen had ik lekker thuis doorgebracht.

Voor de mensen die een abonnement hebben, had de N.S. een andere verrassing: zij mochten gratis iemand meenemen vandaag. Leuk verzonnen. Buurman belt in alle vroegte bij je aan en zegt: 'Vandaag mag ik jou gratis meenemen als ik met de trein naar mijn werk ga.' - 'O ja? Wat leuk! Maar als we dan om half acht bij station Hoofddorp uitstappen, wat moet ik dan gaan doen? Jij gaat werken.' - 'Ja....., natuurlijk....., maar er is daar op het perron zo'n glazen huisje met een metalen bank, daar zal het wel niet zo heel erg koud zijn. Neem een thermoskan mee en een boek, dan vliegt de tijd. Om vijf uur ben ik al weer vrij en dan kun jij weer met mij mee terugreizen. Gratis natuurlijk!!! Nou, wat vind je ervan?!'

Ze zijn echt helemaal compleet gestoord geworden bij de N.S. Enfin, ik had er mazzel bij, dus ik moet niet zeuren. Bedankt lieve anonieme klanten van de N.S. die die barre dagen voor mij hebben staan kleumen op een onherbergzaam perron. Die ergens in the middle of nowhere gestrand zijn. Die niet naar hun werk konden gaan en snipperdagen moesten opnemen. Die niet hun zieke moeder konden bezoeken. Het was allemaal niet voor niets. Het diende een goed doel. Ik mocht vandaag lekker goedkoop reizen vanwege jullie ellende, dat moet toch een geweldige troost zijn.