donderdag 10 december 2009

Een Kerstverhaal (1)

'Zet nog maar eens zo'n mooie kerstplaat op je blog, dan komen we een beetje in de stemming....'. Dat verzoek kreeg ik als reactie op een bericht van een week geleden, waarin ik een inderdaad heel fraaie toverlantaarnplaat met de kerstman liet zien. Nou, dan doen we dat toch!


Hier een toverlantaarnplaat uit een serie van maar liefst 25 platen. Een serie afbeeldingen die één van de mooiste kerstverhalen die ik ken illustreert, 'A Christmas Carol' van Charles Dickens. Het verhaal is talloze keren bewerkt voor theater, film en televisie. Rond de Kerst wordt er altijd wel één daarvan op de televisie uitgezonden en altijd ga ik weer kijken. Het verhaal van de gierigaard Ebenezer Scrooge en de geest van zijn overleden collega Marley, van de door en door goede kantoorklerk Bob Cratchit, van de zielige, maar flinke Kleine Tim. Zelden slaag ik er in het tot het einde toe droog te houden.

Deze platen werden in het begin van de jaren 1900 vervaardigd door het beroemde bedrijf van Newton & Co. uit Londen. De afmetingen zijn 8,2 x 8,2 cm.