woensdag 28 oktober 2009

Orchidee (1)

De vensterbank aan de voorkant is gevuld met een rij prachtige orchideeën. Een van mijn lievelingspanten met schitterende, kleurrijke bloemen. Meestal bloeien ze uitbundig en hangen er grote, zware trossen bloemen aan de grillig gevormde stengels. Vaak vragen mensen mij: wat doe je er aan om ze zo mooi te houden? Nou, gewoon.... helemaal niks. Alleen één keer per week een beetje water geven, een enkele keer vermengd met wat speciale Pokon en verder met rust laten. Soms vallen de bloemen af en is zo'n stengel een lange tijd helemaal kaal en dan opeens zijn er weer knoppen en nog wat later biedt zij weer een fraaie bloemenpracht. Soms ziet alles er zo triest uit dat je de neiging krijgt de plant maar in de kliko te gooien, maar de ervaring heeft mij geleerd dat je dan gewoon een heleboel geduld moet hebben en dat zij vroeg of laat toch weer tot leven komt.

Een paar maanden geleden zag ik een klein groen puntje tevoorschijn komen uit zo'n doodgewaande plant. Dat puntje groeide uit tot iets wat wel eens een nieuwe stengel zou kunnen worden.


Inmiddels is het al een echte stengel. Al drie kootjes hoog. Uit de knop bovenin komt nog geen tros bloemen, maar nog steeds meer stengel. Hoe lang gaat dat door? Wanneer vindt de stengel zichzelf groot genoeg en besluit maar eens tot bloeien over te gaan? Ik heb geen idee, maar leuk en spannend is het wel.