woensdag 21 oktober 2009

Mediteren (1)


Op 6 september ben ik begonnen met iedere dag een kwartier lang te mediteren. Dat is nu 46 dagen geleden en ik heb nog geen dag overgeslagen. Ik schrijf dit nu zo even heel eenvoudig neer, maar iedereen die zich wel eens voorgenomen heeft om iedere dag iets te doen....een uur lang te wandelen, een serie yoga- of gym-oefeningen te doen, of een paar sigaretten minder te roken - en wie heeft dit niet - die weet dat zoiets helemaal niet zo eenvoudig is.

O ja, die eerste dagen lukt het wel, maar al snel zijn er dingen die vòor gaan, heb je geen tijd (= geen zin), of ben je de goede voornemens gewoon al weer helemaal vergeten. Dat ik het nu al 46 dagen heb volgehouden is dus wel degelijk heel bijzonder. Hoe ben je daar dan toch in geslaagd, Henc? Nou..... ik heb daar een heel aardig hulpmiddel voor gevonden.

In het tijdschrift Happinez was in de vorige editie een 100 dagen meditatieplan opgenomen. Het zag er een beetje uit als een vel waar je de Stoepjes-zegels op moet plakken. Voor iedere dag een genummerd rondje dat je kunt aftekenen met bijvoorbeeld een hartje, wanneer je die dag gemediteerd hebt. Voor het aanleren van een nieuwe gewoonte heb je zo'n honderd dagen nodig. Happinez gaat er vanuit dat, wanneer je na honderd dagen alle rondjes afgetekend hebt, het dagelijks mediteren je zo eigen is geworden als bijvoorbeeld iedere dag je tanden poetsen. Dan heb je geen hulpmiddel meer nodig. Dan wil en kun je het gewoon niet meer missen.

Wat je helpt die honderd dagen te 'volbrengen' is dat je met jezelf de afspraak maakt dat je, wanneer je één keer overslaat, weer helemaal opnieuw moet beginnen, bij dag 1 dus. En wanneer je bij dag 46 bent aangekomen zorg je er wel voor dat dat niet gebeurt. Ik ben er al eens 's nachts voor mijn bed uitgekomen. O jee, helemaal vergeten te mediteren vandaag, snel nog even doen!

Ik weet het..... het is een ontzettend kinderachtig systeem, te vergelijken met de plaatjes of stempeltjes die je als kleuter kreeg wanneer je op school erg je best had gedaan. Je zou je er bijna voor schamen, maar....... het werkt!