zondag 25 oktober 2009

Blote billetjes in het gras.

Vandaag heb ik voor het eerst van mijn leven 'Blote billetjes in het gras' gegeten. Eerst zelf klaargemaakt, natuurlijk, want er is niemand die dat voor mij doet. In dit gerecht, waar ik overigens nog nooit van gehoord had, spelen witte bonen (de blote billetjes) en tot smalle reepjes gemalen snijbonen (het gras) de hoofdrol.


Ik kookte vier grote, in blokjes gesneden aardappelen samen met zo'n 250 gram gesneden snijbonen in een kwartier gaar. Wat melk en boter erbij en met de stamper tot een smeuïge puree gestampt. Daarna de witte bonen (uit een potje van Hak en eerst even laten uitlekken) voorzichtig er door heen geroerd. Eigenlijk moet er dan nog een rookworst bij, maar als vegetariër heb ik reepjes Quorn-filet ter vervanging genomen. Reepjes door de stamppot roeren, op smaak maken met peper en zout en als het op het bord ligt een flinke klodder mosterd er bij. Smullen maar!