vrijdag 12 februari 2010

Martinus en Maria.

Veertien jaar was het meisje Maria toen ze trouwde met een van mijn voorvaderen Martinus, die toen ook nog maar net zeventien jaren oud was. Ze moesten wel al zo jong gaan trouwen, toen in 1819, want de kleine Pieter kwam eraan.

Nu ik toch snipverkouden ben en verder weinig doen kan, ben ik maar weer eens in de genealogie van mijn familie gedoken. Dat ik leuk werk, vooral als je zoals ik de mazzel hebt dat bijna heel je familie uit Schiedam stamt. Het gemeentearchief daar biedt een volgens mij unieke service, een digitaal datasysteem waarin iedereen vrijuit kan zoeken naar zijn voorvaderen. Ook zijn er afbeeldingen van de originele aktes te bekijken en zelfs gratis te downloaden in een hires-kwaliteit. Dit maakt het mogelijk om de meeste van mijn werkzaamheden gewoon thuis, achter de computer, uit te voeren. Een geweldige luxe, want de meeste mensen moeten voor hun gegevens soms erg verre reizen maken.

Ja, die Martinus en Maria.... ze waren nog zo jong dat ze tenminste zestien kinderen op de wereld konden zetten. Tenminste, want alleen de kinderen die in Schiedam zijn geboren zijn mij bekend. Het kunnen er dus heel goed nog meer zijn geweest. Het valt meteen op dat er zes Pieters bij zijn. Dat betekent dat er zeker vijf al heel jong overleden of misschien wel doodgeboren zijn. Niet ongewoon in die tijd. Iedere keer kwam er weer een nieuwe Pieter, want er moest toch in ieder geval één kind vernoemd zijn naar zijn grootvader.

Al die kinderen, het heeft Martinus niet uitgeput. Hij is 69 jaar geworden en dat was, zeker voor die tijd, helemaal niet slecht. Hoe oud Maria is geworden weet ik (nog) niet.