woensdag 4 januari 2012

Strooppot..

Al een hele tijd had mijn computer, of liever gezegd één van mijn computers, want ik heb er inmiddels vijf draaiende, ernstig last van verstopping. Het was bijzonder irritant: Na het aanzetten werkte hij een tijdje normaal, maar na een minuut of 20 leek hij plotseling te veranderen in een grote pot met stroop en waren de programma's waar ik mee bezig was, niet meer vooruit te branden. Zelfs het uitschakelen was dan niet meer mogelijk langs de normale weg en moest heel bruut door het indrukken van de aan/uitschakelaar gebeuren. Opnieuw opgestart hield hij het dan weer zo'n twintig minuten vol om daarna weer in de stroopstand te gaan. Daar viel niet meer mee te werken.

Eerst maar wat programma's verwijderd waar ik toch nooit iets mee deed. Geen resultaat. Vanavond besloot ik er maar eens wat dieper in te duiken. Via de taakmanager kwam ik er achter dat een proces met de naam vm_sti.exe maar liefst 99% van de cpu-tijd in beslag nam. Dat betekende dus dat alle overige taken het met een miezerige 1% moesten doen. Geen wonder dat die nog maar nauwelijks vooruit kwamen.

Na wat geGoogle werd duidelijk dat ik niet de enige was met dit probleem. Dit programma werd vaak meegeïnstalleerd met de driver van een webcam, zo bleek. Dat zou wel kunnen, want die computer heeft geen ingebouwde camera en ik heb er wel eens een losse camera aangehangen. De symptomen kwamen overeen met die van mij.

Ik heb het programma opgezocht en verwijderd en daarna via regedit alle verwijzingen naar dit programmaatje uit het register gehaald. De computer weer gestart en alles loopt weer als een tiet, treintje, tielelier of wat je maar wilt. Meteen na het opstarten werkt hij nu ook al een stuk sneller dan daarvoor, merkte ik.

De webcamera was overigens niet van een obscuur merk, maar was gemaakt door de 'gloeilampenfabrikant uit het Zuiden des lands'.