zondag 22 januari 2012

Holten 3

De zondag is, wanneer ik thuis ben, meestal een vervelende, saaie dag. Alle winkels gesloten en ook de bibliotheek en eigenlijk alles is dicht, behalve de kerken.

Vanmorgen de dag begonnen met een lekker ontbijtje, compleet met een eitje-erbijtje. Thuis werk ik altijd achteloos mijn portie kwark met muesli naar binnen, maar nu ga ik er even lekker voor zitten. Deze vakantie is voor mij ook een cursus onthaasten. Daarna maar meteen op pad gegaan voor het maken van een stevige wandeling. Het was nog droog tenslotte. Halverwege begon het wel te regenen, maar daartegen hebben ze al vele jaren geleden een geweldig instrument uitgevonden. Je drukt gewoon op een knop en meteen is het droog. Er hoeven zelfs geen batterijen in. Dat ding heet een paraplu. Ik heb een heel mooi kleurrijk exemplaar, ooit als relatiegeschenk van mijn bankier gekregen.


Dat is het fijne van vakantie houden: als je nu thuis zit met dit weer dan ga je er niet op uit maar blijft lekker bij de warme kachel zitten maar wanneer je met vakantie bent dan ga je er gewoon op uit, en achteraf heb je nooit spijt. Ook nu weer een heerlijke wandeling gemaakt. Ik leer al aardig de omgeving kennen Soms simuleer ik even de weg kwijt te zijn en spreek een autochtoon aan, hetgeen dan soms een aardig gesprekje oplevert.


Gisteren kwam ik ze ook al tegen en nu weer: de houten, van een jaartal voorziene palen waaraan een groene, metalen kubus is bevestigd met interessante gebeurtenissen die in dat jaar plaats vonden. Zij maken deel uit van het Wereldtijdpad. In het buitengebied van Rijssen-Holten zijn ruim 2000 van zulke jaarpalen geplaatst. Op vier vlakken van de kubus staan verhalen over de Wereld, Europa, Nederland en Regio. Dit is een uniek pad dat je nergens anders aantreft. Alleen.......... zou er iemand zijn die al wandelend al die 2000 x 4 verhalen heeft gelezen? Misschien iemand met etalagebenen?


Inmiddels raast er een gure storm rond mijn huisje. Tijd voor echte winterkost. Er staat voor vandaag hutspot op het menu. Zonder klapstuk, maar wel met een flink stuk warme worst.