donderdag 8 maart 2012

Toen de beelden leerden lopen.

Vanavond heb ik in de plaatselijke bioscoop de film gezien die waarschijnlijk de Beste Film van 2012 gaat worden. Een film die alles in zich heeft wat een film tot een goede film maakt: spanning, schoonheid, verrassing, humor, mooie beelden, romantiek, geweldige trucs en effecten, interessantheid, ontroering, prima acteurs, een goed scenario en nog veel, veel meer. Dat de film ook nog in 3D is maakte het voor mij nòg aantrekkelijker hem te gaan zien.

De aangenaam gedecolleteerde jongedame achter de kassa zat er, geheel in stijl, ook al overduidelijk in 3D bij en dat maakt bij mannen vaak de tongriem los. Dus zei ik, om maar wat te zeggen te hebben: 'Ik heb de film al op DVD gezien, maar ik vond het zo'n fantastische film dat ik hem nog wel eens, en nu in 3D, wil zien.' Jongedame riep op een quasi verbaasde toon uit: 'Op DVD????????', waarbij zij olijk naar mij glimlachte. 'O jeetje,' zei ik, 'dat kan natuurlijk nog helemaal niet.......' Foutje! Officieel is de film nog niet eens op DVD uitgebracht, maar zoals bekend zijn ze al heel lang van te voren van het internet te plukken. Nadat ik de film 'Hugo' thuis op het televisiescherm in twee dimensies gezien had, (geleend van een vage kennis natuurlijk) wist ik al meteen: 'Zodra die in de bioscoop komt ga ik er naar toe, om hem in 3D te zien... en op een groot scherm'. Vanavond was het dus zover. Dat was genieten!


Hugo is een weesjongen die in de klokkentoren van een treinstation in Parijs woont. Hij ontdekt dat er een mysterieus verband bestaat tussen het overlijden van zijn vader, zijn humeurige buurman die de eigenaar is van een speelgoedwinkeltje, en een mechanische pop die een hartvormige sleutel nodig schijnt te hebben om weer te gaan werken. Samen met een wat excentriek meisje probeert hij het geheimzinnige raadsel op te lossen. Van het verhaal wil ik verder niet te veel vertellen omdat dan veel van de ingebouwde verrassing verdwenen is, maar voor mensen die, net als ik, geïnteresseerd zijn in de (pre-)cinema, is het een feest der herkenning met een bijzonder verrassende plot. Een film die je niet mag missen. De film is gebaseerd op de door Brian Selznick geschreven bestseller The Invention of Hugo Cabret en is geregisseerd door Martin Scorsese. Echt een familiefilm met diepte!