zondag 18 maart 2012

Boodschap van een schilder.

Ik kòn het gewoon niet laten. Ik mòest en zou het weten. Zou het kunnen zijn dat Mondriaan een verborgen boodschap heeft nagelaten in zijn Boogie Woogie? Dat zou natuurlijk wereldnieuws zijn. Met trillende handen richtte ik mijn tablet met ingebouwde QR-codescanner op een foto van het befaamde schilderij. Er ging een schok door mij heen toen de app reageerde. Op het scherm verscheen meteen de volgende boodschap:

- Toen ik mij op een regenachtige zondagmiddag wat zat te vervelen besloot ik wat velletjes gekleurd papier in kleine stukjes te knippen en ze met wat plakband op een bord te plakken. Ik zat te bedenken dat er straks, na mijn dood, een 'kunstkenner' misschien wel 100 gulden voor dit gefröbel zou willen betalen. Dat zou me een grap zijn! Misschien schrijven ze er dan ook zoiets bij als: 'De door elkaar dansende kleuren en de dynamiek van het opengebroken netwerk van de lijnen verwijzen volgens sommige beschouwingen naar het dynamische tempo en het bruisende levensritme van de grdte *) stad New York' om die dwaze aankoop te rechtvaardigen. Hahahaha! De groeten van Piet.-

*) De spelfout in de tekst is waarschijnlijk ontstaan door het loslaten van een stukje plakband.


Het met stukjes afplakband bij elkaar gehouden 'schilderij' Victory Boogie Woogie van Mondriaan werd in 1997 door de Nederlandse Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit voor 82 miljoen gulden (tweeëntachtig miljoen gulden!!) gekocht van eigenaar S. Newhouse uit New York. Ik vraag het u nogmaals: Zijn we nou niet zo langzamerhand met z'n allen een heel klein beetje gek aan het worden?!