zaterdag 17 maart 2012

QR-code.

Afgelopen maandag heb ik twee berichten op deze weblog geplaatst. De één was voor een ieder goed te lezen (of in ieder geval te lezen) terwijl het andere bericht zat verpakt in een z.g. QR-code. Je ziet die ontsierende blokjespatronen steeds vaker, in advertenties, op posters en zelfs in musea naast de schilderijen. Ze zijn alleen te lezen door iemand die een mobieltje heeft waarmee je ook kunt fotograferen, een zogeheten smartphone. Ik stel me dan zo voor hoe dat gegaan is bij de code van maandag:

- O kijk Truus, daar hebbie weer zo'n ding met allemaal van die blokkies. Ja, dan mot ik gewoon altijd effe lezen wat daar staat hoor. Heb jij m'n mobiel gezien? - - Ik jouw mobiel gezien? Je moet gewoon zelf eens een beetje op je spullen lette. Je bent altijd alles kwijt. - - Ja, dat moet jij nodig zegge, Als er één is die altijd alles kwijt is dan ben jij dat wel. Oké, je mobieltje zal je niet kwijtrake, want daar zit je doorlopend in te lulle dus die zal je heus niet uit het oog verlieze, maar jij bent wel altijd je sleutels kwijt. Weet je nog dat we een keer bij onszelf hebbe moete inbreke???? - - Ja, en toen we binne ware ontdekte jij dat je de sleutels gewoon in je zak had. Lekker handig van je. - - Bel effe m'n nummer dan ken ik hore waar die ligt. - - Dat gaat nou mooi niet hoor want ik zit toevallig effe bij te prate met me vriendin. Als jij tenminste effe je kop dicht zou wille houwe. -

Deze interessante woordenwisseling gaat nog enige tijd door totdat:
- O verrek, hij zit gewoon in me jaszak. Had je dat niet effe kunne zegge? -

De man richt vol verwachting het apparaatje op de code en drukt op een knop.

- Krijg nou wat! Dat heb ik al eerder geleze! Het staat gewoon in gewone letters in dat berichie er onder. Late ze je daar nou al die moeite voor doen?! -


Dat laatste denk ik ook vaak. Is het niet veel gemakkelijker gewoon in een advertentie te vermelden 'www.huppelepup.nl' en kunnen ze niet gewoon een bordje naast een schilderij hangen waarop de tekst te lezen is? Zijn we nou niet zo langzamerhand met z'n allen een heel klein beetje gek aan het worden?!

Nog eentje dan, hieronder afgebeeld. De oplossing ervan zal ik nooit openbaren. Zoek het dit keer dus maar helemaal zelf uit!


O ja, QR staat voor Quick Response (Snelle Reactie). Een lachertje en volgens mij echt geen blijvertje.