dinsdag 18 januari 2011

Koffie, koffie, lekker bakkie koffie.

Mijn Senseo verschaft mij ontegenzeggelijk veel gebruiksgemak, maar de koffie die er uitkomt is nou niet echt lekker te noemen. Ik ben dan ook al een tijdje op zoek naar een apparaat dat mij koffie schenkt zoals koffie hoort te zijn: geurig, smaakvol, goed op temperatuur en mooi van kleur.

Ik zag nu een advertentie voor een apparaat dat helemaal aan mijn wensen tegemoet scheen te komen: bonen er in van boven, malen, en van de versgemalen bonen een paar kopjes koffie zetten. Kan het nog lekkerder, zou je zeggen. Mijn enige bezwaar was eigenlijk dat het apparaat gemaakt werd door 'die gloeilampenfabriek uit het Zuiden des lands', en daar komt, helaas, ik kan er niets anders van maken, al tientallen jaren niets goeds meer vandaan.

Dus maar eens even via internet op Kieskeurig wezen kijken. Daar kunnen kopers van apparatuur hun mening geven over een door hen aangeschaft apparaat. Dan blijkt mijn wantrouwen helemaal gerechtvaardigd, want door vrijwel alle bezitters van dat apparaat wordt het volledig de grond in geboord. Openspringende filters... je keuken wordt een sauna... de gemalen koffie loopt niet door zodat je bruingekleurd water zit te drinken....dat soort dingen. Dat bespaart je dan toch maar weer mooi een miskoop.

Gisteren zag ik hoe bij de plaatselijke Expert een vrouw net zo'n ding had aangeschaft. 'Ik hoop dat ik er plezier van heb...' zei ze nog een beetje wijfelend bij haar vertrek. 'Vast wel,' zei de verkoper met een geruststellende verkopersglimlach, 'ik heb er nog nooit een klacht over gehad.' Dan is het wel moeilijk voor mij m'n mond te houden. Die vrouw zit nu waarschijnlijk al wat treurig achter haar bakkie bruine drab.