dinsdag 2 oktober 2012

Respect.

Een van de meest vreemde opvattingen waar ik vaak mee te maken krijg is wel het idee dat ik altijd maar voor andermans opvattingen en geloofsovertuigingen respect zou moeten hebben. Vooral aanhangers van een religieuze groepering maken graag gebruik van deze dooddoener. ‘Al geloof je er dan zelf niet in…. Je zou toch in elk geval respect moeten hebben voor het geloof van een ander.’ Dank je de koekoek……. Er zijn binnen de verschillende religies en ook daarbuiten overtuigingen waar ik niet ook maar zelfs een greintje respect voor kan opbrengen. Waarom zou ik uitingen van onverdraagzaamheid, vrouwonvriendelijkheid en een ongelofelijke domheid moeten respecteren? Het merkwaardige vind ik dan altijd dat degene die respect opeist voor zijn mening, absoluut geen enkel respect blijkt te hebben voor mijn overtuiging. Hoeft ook niet ook, hoor. In tegenstelling tot veel Marokkaanse jongeren vind ik dat respect niet iets is waar je vanzelfsprekend recht op heb. Respect moet je verdienen. Ik heb bijvoorbeeld respect voor iemand die na veel onderzoek en twijfels zich, voor zichzelf, een (levens)wijze mening heeft gevormd. Die daarbij openstaat voor de afwijkende visie van een ander en er van doordrongen is dat er niet slechts één waarheid bestaat. Die zijn overtuiging zelf heeft opgebouwd en niet slechts verkregen heeft vanuit een boekje.

Ik schrijf op deze blog over van alles en nog wat. Meestal gaat het over onderwerpen waar ik geen buil aan kan vallen. Soms zijn het echter stukjes waar niet iedereen zich in kan vinden. Ik zal nooit iemand met opzet tegen de schenen schoppen, waarom zou ik, maar het is niet te vermijden dat sommige mensen zich erdoor gekwetst zullen voelen. Soms komt dat omdat ze denken dat ik geen respect zou hebben voor hun heilige overtuiging. Dat is dan meestal ook zo. Nou en….?