zaterdag 29 september 2012

Wanneer......

wanneer mijn vader hem er toen
die avond
een ietsje eerder uitgetrokken had
dan had de schade zich beperkt
tot een paar vlekken in het beddenlaken.

wanneer mijn moeder zich toen op
die avond
wat meer of mindertjes bewogen had
dan was het vast een ander zaadje wel
gelukt als eerste bij het eitje te geraken.

wanneer er voor hen beiden toen
die avond
laat nog een spannend hoorspel*) was geweest
dan hadden zij geen puf gehad meer om zich
zo laat nog in het bed wat te vermaken.

     (kortom, als je het zo bekijkt,
     dan mag het best een wonder heten dat
     ik hier nu ben als het gevolg van toen.
     de kans daarop was toch beslist
     vele miljoenen malen kleiner dan
     het toch al zeer geringe kansje dat je hebt
     om ooit een keer de hoofdprijs te gaan winnen
     in de bankgiroloterij of dat
     saturnus ooit de maan een keertje aan zal raken.)

nou ja,

nu ik dan als gevolg van toen
die avond
hier toch moest zijn zoals ik hier nu ben
dan moet ik maar uit zelfbehoud
er toch nog maar iets leuks van zien te maken.


*) Voor de wat jongere lezertjes:  Televisie hadden ze toen nog niet; het amusement kwam uit de radio.