maandag 20 februari 2012

Lekkende theepot (2).

Op mijn vorige blog heb ik een aantal reacties gehad van lezers die mij verzekerden tocht echt in het bezit te zijn van een theepot die niet lekte, een enkele zelfs van een foto als bewijsmiddel.


Ach ja, eerlijk gezegd weet ik ook wel dat er nietlekkende theepotten bestaan. Sterker nog, ik bezit er zelf één: een echte Wedgewood die krankzinnig duur was, maar.... niet lekt. Anderzijds leerde enig gestruin door het internet mij dat het probleem zeker niet onbekend is. Ik ben er ook getuige van geweest dat mensen in een winkel de verkoper vroegen de pot met water te vullen zodat ze even konden proefschenken voordat ze hem kochten. Er zijn zelfs wetenschappelijk getinte publicaties aan gewijd:

--- Vloeistoffysici zijn het erover eens dat de ellende meestal niet te wijten valt aan de schenker, maar eerder aan de pot. Specifieker gezegd: aan de tuit. De wand daarvan is een beetje ruw. Dit heeft tot gevolg dat de onderste laag van de theestroom enigszins blijft plakken. Die laag wordt dus afgeremd, terwijl de bovenste theelaag ongehinderd naar buiten vloeit. Stop je met schenken, dan is de bovenste laag al weg terwijl de onderlaag er nog achteraan moet komen. Vandaar het lekken. ---
(Sander Becker in Trouw)


Maar er zijn natuurlijk veel belangrijker problemen in de wereld. Bij het ouder worden kunnen bepaalde lichaamsdelen ongewild gaan lekken. Dat lijkt me pas ècht vervelend.