zaterdag 7 september 2013

No Service!

Ik zou zo graag eens een keer iets aardigs over de NS willen schrijven, maar helaas.....

Een recente vakantie-ervaring. Vriendin en ik zouden met onze e-bikes met de trein naar Apeldoorn gaan om van daaruit naar onze vakantiebestemming te fietsen. Dan waren we meteen al een flink eind op weg. 'Lekker makkelijk,' zei mijn vriendin, 'met een krantje en een kopje koffie uit de thermoskan  erbij.... Prima toch?' Ik hield maar mijn mond, maar na talloze deprimerende ervaringen wist ik wel dat de kansen op een ontspannen treinreis minimaal waren.

De trein kwam aan en wij speurden naar een fiets-logo op één van de deuren. Niets te zien. We hadden gehoord dat in zo'n geval de fietsruimmte zich meestal achterin de trein bevindt. In een sukkeldrafje gingen wij met de fiets aan de hand de lange trein af. We moesten opschieten, want hij had al vertraging. Bijna aan het einde hadden we nog geen fiets op een deur gezien. Dan maar een gewoon balcon, beter dan hier te blijven staan. Eén deur verder stond de conducteur op de treeplank toe te kijken hoe wij onze fietsen met veel moeite naar binnen werkten. Terwijl mijn fiets nog half, en ik nog helemaal, op het perron stond blies hij al op zijn fluit.

Het balcon was veel te klein voor twee fietsen en het ergste was nog dat we de wc volledig blokkeerden. Na vijf minuten verscheen de conducteur. 'Ik ben hier niet blij mee.' sprak hij op barse toon. 'Nee, wij ook niet.' repliceerde ik. 'Die fietsen moeten op het balcon waar ik stond.' zei hij. Wij waren verbijsterd. Waar hij stond?! De man had zojuist bewegingloos staan toekijken hoe wij onze fietsen de trein in worstelden. Had hij niet even kunnen roepen of wenken dat wij daarheen moesten komen?!
'Ik ben verkouden, mijn stem is niet zo goed.' was zijn verklaring. Waarschijnlijk mankeerde hij ook iets aan zijn arm.

Krantje? Koffie? Vergeet het maar. We waren de hele reis druk bezig onze fietsen overeind te houden en heen en weer te schuiven wanneer medereizigers moesten plassen of in- en uitstappen. Service en NS...... never the twain shall meet.