dinsdag 11 mei 2010

Ouderdom.

De ouderdom komt met gebreken. Zo merk ik bijvoorbeeld dat ik steeds vaker van die 'domme' dingen ga doen. Dingen die ik, denk ik dan, een aantal jaren geleden nooit zou hebben gedaan.

Ik ging het weekend naar vrienden in Warmond. Vrijdagmiddag, tijdens het kopen van mijn treinkaartje in de automaat, viel mijn oog op de optie 'Weekendretour'. Ik had het gevoel dat ik het weekend weg zou gaan, voor mijn gevoel was het al weekend en dus koos ik snel voor die mogelijkheid, want dat zou wel goedkoper zijn dan twee enkeltjes. Wat later op het perron schoot het door me heen dat het waarschijnlijk voor het gevoel van de NS nog helemaal geen weekend zou zijn. Wat te doen? Kaartjes omruilen kun je tegenwoordig niet meer, want alle loketten met mensen zijn vervangen door automaten. Daar kun je je kaartje wel in terugduwen, maar geld teruggeven is er niet bij.

De NS is tegenwoordig heel streng en niet altijd rechtvaardig. De boetes voor zwartrijden zijn fors. Ik zat dus niet echt lekker in de trein. Ik hoopte maar dat ik, wanneer ik gecontroleerd zou worden een menselijke conducteur (m/v) zou treffen, die mijn wandaad door de vingers zou zien. Ik reisde tenslotte niet zwart, maar hooguit lichtgrijs. Ik had een kaartje, was alleen wat te vroeg, want het werd pas om 19:00 uur geldig.

De reis duurde veel langer als gewoonlijk. Ik zat hem toch wel behoorlijk te knijpen en kon pas weer helemaal ontspannen toen we het station van Leiden binnenreden. Geen controle gehad.

Ondertussen was ik kwaad op mezelf dat ik zo stom had kunnen zijn. Ik begreep opeens de betekenis van het woord 'ouderdom'..... als je 'ouder' wordt. word je 'dom'. De ouder-dom slaat nu toch wel heel heftig toe Henc, dacht ik. Het moet niet veel gekker worden!