woensdag 16 januari 2013

O die iPad!

De iPad van Apple is erg duur, heel snel, ziet er gelikt uit en heeft eigenlijk maar één nadeel: je kunt er niks mee.

Nou niks is wel wat overdreven, want de foto's die er op staan worden perfect weergegeven, de filmpjes die er op staan worden haarscherp en zonder stotteren vertoond, de eBooks laten zich prettig lezen, de muziek klinkt acceptabel, er zijn  heel veel mooie apps verkrijgbaar, alleen......... het probleem is: hoe krijg je die foto's, films, boeken en muziek er op? Ja, kopen via iTunes, dat gaat heel gemakkelijk, maar ik bedoel al die zelfgemaakte filmpjes en andere producten. Op mijn oude (Android)tablet was dat een piece of cake, een fluitje van een cent. Gewoon even de usbstick met foto's in de usbpoort stoppen, de bestanden van de stick naar het tablet slepen en klaar was Kees, eh... Henc.

Apple moet gedacht hebben: waarom zou je het heel simpel doen wanneer het ook verschrikkelijk moeilijk kan? Je zoekt op de iPad dus tevergeefs naar een usbpoort en ook naar een gleuf waar zo'n handig SD-kaartje uit je fotocamera in past. Vanaf de eerste iPad die van de productieband kwam was iedereen daar verbijsterd over, maar de vierde versie die ik heb, heeft die slimme poorten nog steeds niet. Die poorten hadden het toch al zo prijzige apparaat misschien een dubbeltje duurder gemaakt in de productie. Dat dubbeltje zou ik heel graag betaald hebben, want dan had ik mijn iPad bijvoorbeeld kunnen kunnen gebruiken voor het laten zien van foto's en filmpjes van mijn kleinkinderen aan mijn kennissen.

Ik ben geen dummy op het gebied van computers. Zo'n dertig jaar geleden was ik één van de eersten die er één in huis had. Bij de computerlessen op mijn werk was ik het hele boek al door toen de anderen nog met het tweede hoofdstuk zaten te worstelen. Ik heb vele jaren lang iedereen om mij heen geholpen met de meest lastige computerproblemen. Zelfs met deze staat van dienst is het het mij echter nog niet gelukt een filmpje op de iPad te krijgen. Ook boeken en tijdschriften hielpen mij niet verder. Nergens vind ik een stap-voor-stap handleiding 'Hoe zet ik een filmpje op mijn iPad?'. Zoek het zelf maar uit. Dat heb ik vele uren lang geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Ik word daar wanhopig, gefrustreerd, boos, beschaamd en verdrietig van. De iPad is mijn Waterloo geworden.