vrijdag 20 augustus 2010

Marktplaats.nl (1)

Toen ik onlangs een nieuwe eetkamertafel met bijbehorende stoelen had aangeschaft, zette ik mijn dertig jaar oude tafel en stoelen op Marktplaats te koop. Het was een oerdegelijke Oisterwijk-set van donkerbruin eikenhout in een kwaliteit die niet meer gemaakt wordt tegenwoordig. Ik vermoedde dat er wel belangstelling voor zou zijn, want het tafelblad was van zo'n kleine vier centimeter dik massief eiken en als iemand hem al niet als tafel wilde gebruiken, dan was het wellicht interessant voor een knutselaar die zelf meubels maakt of zo. Mijn vermoeden bleek juist, want de tafel was snel verkocht. De stoelen hoefde de man er niet bij te hebben. Het ging hem om de tafel en vooral om dat mooie dikke tafelblad.

Ik bleef dus met de stoelen zitten. Die verkoop je niet meer; ik was van plan ze naar de stort te brengen, maar zette ze toch nog maar even op Marktplaats, want je wist maar nooit.... Lange tijd kwam er geen enkel bod en ik had de Kringloop al gebeld dat ze ze, samen met een goedwerkende koelkast, konden komen ophalen. De avond daarvoor kreeg ik een mailtje van iemand die vroeg of ik de stoelen nog had. Ik antwoordde bevestigend, maar zei er bij dat hij die avond nog moest beslissen, omdat ik er anders een andere bestemming voor had. Geen antwoord.

De volgende dag kwam de Kingloop en ze namen de koelkast mee, maar lieten de stoelen staan. De leuningen zaten los en ze hadden duidelijk gebruikssporen. Onverkoopbaar, was hun oordeel. Dus dan maar naar de stort, want van die ene bieder zou ik wel nooit meer iets horen....

Juist toen ik het grootvuil wilde gaan bellen kreeg ik weer een mailtje van de man die eerder gereageerd had. Wat mijn uiterste prijs was. Ik had een tientje in mijn hoofd, maar liet hem bieden. Hij mailde terug... 25 euro en donderdagavond wilde hij ze komen ophalen. Ik haalde snel de stoelen, die al buiten stonden, klaar voor de stort, naar binnen, want het zou die nacht gaan regenen.

Donderdagavond stonden ze voor de deur.... uit Groningen. Ze waren erg gelukkig met de stoelen die al een paar keer bijna bij de Kringloop en bijna bij de stort waren terecht gekomen. De 'onverkoopbare' stoelen hadden toch nog 25 euro opgeleverd.