donderdag 8 april 2010

Grote schoonmaak (4)

O jee! Terwijl ik nog maar nauwelijks bekomen ben van het virus dat mij lange tijd geplaagd heeft met een lelijke buikgriep, heeft opnieuw een virus bij mij toegeslagen. Het is een virus dat zich meestal in deze tijd van het jaar, het voorjaar, openbaart en dat het voornamelijk op vrouwen gemunt heeft. De verschijnselen die het virus veroorzaakt, treden meestal heel onverwacht op. De ene dag heb je nog nergens last van, de volgende dag heb je een onbedwingbare lust met gele doekjes, schuursponsjes en veel emmers schuimend water, aan de slag te gaan. Het is een virus dat men meestal aanduidt met de naam 'schoonmaakwoede'.

Nu ben ik niet zo'n poetser, maar hygiene staat toch wel hoog bij mij in het vaandel. Daarom ben ik maar begonnen met de keukenkastjes. Nou ben ik van het type 'als ik iets doe dan doe ik het grondig' en dus maak ik er werk van. Een kastje (met bijbehorende lade) wordt helemaal leeggehaald, grondig gesopt en geboend, de inhoud wordt afgewassen (hoe kan het toch nog zo vuil worden in een kastje?) en weer terug geplaatst. Ondertussen wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om allerlei dingen die je toch nooit meer gebruikt of waarvan je geen idee van hebt waar ze voor dienen, weg te gooien. Resultaat: blinkend schone, opgeruimde keukenkastjes die je het liefst de hele dag open zou willen laten staan om de eveneens blinkende inhoud aan een ieder te laten zien. Ik had gepland één kastje per dag, na de afwas, maar vandaag had ik er al zoveel plezier in dat het er twee zijn geworden.