dinsdag 19 november 2013

Vertraging.

Een tijdje geleden liep ik tijdens de heenreis naar mijn vakantiehuisje een aanzienlijke vertraging op. Nou gebeurt dat natuurlijk  zeeeeer regelmatig bij het reizen per spoor, maar dit keer was het wel heel bar. Ik heb daar gedetailleerd over geschreven in mijn vorige blog.
Vorige week dacht ik: 'Maar er bestaat toch zoiets als een geld-terug-bij-vertraging-regeling bij de NS. Volgens de regels voldoe ik ruimschoots aan de voorwaarden. Vanaf een vertraging van een uur heb je recht op teruggave van de volledige reissom. Voor mij vijftien euro. Best de moeite waard.' Gauw dus naar de NS-site, formuliertje invullen en...... kassa!

'Hoho, zegt de NS. 'Zo gemakkelijk gaat dat niet. Dan moet je je eerst inschrijven voor Mijn NS.'

Mìjn NS? Zo voel ik het niet bepaald, maar enfin, als dat zo moet dan moet het maar. Ik klik op Aanmelden en vul naam en wachtwoord in. Zo, dan kan ik nu........

'Hoho, zegt de NS. 'Niet zo snel! Ik wil wel eerst even het een en ander van u weten.'

Er volgt een lange lijst, waarin nog net niet gevraagd wordt naar mijn pincode en hoe vaak ik het doe. Er wordt een bevestigingsmail verstuurd naar mijn e-mail-adres. Daar moet ik dan weer op klikken om te verifiëren dat ik echt ben die ik ben. Maar dan kan ik toch eindelijk......

'Hoho, zegt de NS. 'Dat zou wel heel gemakkelijk zijn. Eerst nog een activeringscode invullen. We sturen een brief met de code naar uw huisadres.'

Drie dagen later ontvang ik brief met code. Gauw maar invullen nu, want dan hoor ik echt bij Mijn NS en mag ik het geld waar ik recht op heb terugvragen. Maar inderdaad.....

'Hoho, zegt de NS. 'Nu moet de OV-chipkaart nog worden gekoppeld aan Mijn NS. Jaja, u dacht dat het zo maar ging, maar mooi niet!'

Dus weer een lijst invullen en dan naar het station om mijn chipkaart voor de automaat te houden. Met dat magische gebaar wordt alles bekrachtigd. De techniek staat toch voor niets. En zou ik dan daarna echt.......?

Ik voer trillend van de spanning mijn koppelingscode in en krijg weer een lijst. Gelukkig, nu zijn er al een aantal gegevens ingevuld. Rekeningnummer moet nog worden ingevoerd. Logisch. Morgen gauw kijken of mijn geld er op staat.

'Hoho, zegt de NS via een mailtje. 'Zo gauw gaat dat niet. We gaan eerst eens even alles heel uitgebreid op ons gemak controleren en als we er ècht niet onderuit kunnen om te betalen, dan hoort u dit binnen zes weken. In dat geval maken we het geld naar u over. Wanneer? Ja, daar kunnen we natuurlijk niets over zeggen.'

Zes weken! Ik stel mij het gezicht voor van de conducteur die naar mijn treinkaartje vraagt en als antwoord krijgt: 'Beste man, Ik zal uw verzoek zes weken lang in overweging nemen en als blijkt dat u er recht op hebt dan stuur ik u dat kaartje nog wel toe. Eh....... wanneer mij dat zo eens een keertje uitkomt, maar dat spreekt vanzelf. '