zondag 3 februari 2013

Lekker zuigen.

Vanmorgen  lekker gestofzuigd (stof gezuigd? stof gezogen?). Lekker? Jazeker. Ik heb nooit kunnen bevroeden dat ik stofzuigen nog eens leuk zou gaan vinden, maar met mijn onlangs aangeschafte Dyson DC 35 is dat wel het geval.


Door sommigen wordt dit handige apparaat wel gezien als een kruimeldief, maar van mij mag hij best stofzuiger heten. Hij laat zich gemakkelijk door de kamers manipuleren, past zich automatische aan aan tapijt of laminaat, glijdt onder kastjes en banken en haalt zo te zien heel wat meer stof uit het tapijt als mijn oude zuiger, vanwege de  roterende borstel in de zuigmond die door een apart motortje aangedreven wordt. Het is ook heel geriefelijk dat je niet steeds verbonden bent met een stopcontact doordat er een accu in zit. Die accu gaat per keer 15 minuten mee. Dat lijkt niet veel, maar ik kan er gemakkelijk de hele benedenverdieping mee doen. Er zit ook nog een maximum-stand op; dan gaat de accu wat minder lang mee, maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken. Na het zuigen van de vloer haal ik de stang er tussenuit en waardoor het apparaat meer op een kruimeldief gaat lijken en daarmee doe ik dan de kussens van de banken en ook nog eens de treden van de trap. Dan zit hij aardig vol. De zuiger is zakloos en laat zich heel gemakkelijk legen door boven de kliko een klepje te openen. Al het stof valt dan in de kliko. Na gedane arbeid gaat de zuiger in het dock aan de wand van de trapkast, waar hij vrijwel geen ruimte inneemt.