dinsdag 16 juli 2013

Trend.

'Hoe' denk ik dan, 'is het mogelijk dat ik op mijn leeftijd nog een trendsetter kon worden?' Vele jaren geleden al plaatste ik in mijn tuin een boeddhabeeld. Waarom? Gewoon omdat ik in het boeddhisme veel wijsheid en schoons aantref. Het boeddhisme is geen godsdienst en dat vind ik een plus. Ik ben, zoals velen dat plegen te noemen, 'niks'. Zelf houd ik het liever op 'alles', want ik pik graag uit alle godsdiensten en levensovertuigingen het mooie en waardevolle. Alle godsdiensten hebben wel iets goeds, zolang ze zich maar niet gaan bezig houden met 'zending', want dan breekt de hel los. Van al die krenten die ik uit al die papjes haal, maak ik dan wel mijn eigen pap. Die smaakt me nog steeds het beste.


Maar ik dwaal af. Waar het om gaat is dat ik onlangs in de kranten las dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden op het gebied van tuinbeelden. Beelden van Hans en Grietje of van de Venus van Milo worden nog maar zelden verkocht. Tuinkabouters zijn helemaal passé. Die kun je vandaag de dag echt niet meer in je tuin zetten. Wat wel goed loopt? Ja....... Boeddha's dus. Ze zijn niet aan te slepen. In iedere Blokker, Xenos of een willekeurig tuincentrum vind je er tientallen, in alle maten en verschijningen. Nooit geweten dat ik dus al jaren geleden een trend aan het setten was.